Nog een gebouw - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Nog een gebouw - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Nog een gebouw

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

26 Juni 2010 | Tanzania, Karatu

Ook het voorbije jaar was er hard gewerkt, zelfs de slaapzaal van de jongens is klaar voor gebruik. Er blijft nog de oude keuken, want kookvuren voor de nieuwe zijn er nog niet. Ook de slaapzaal voor de meisjes is volzet.

Aan deze twee problemen wou men nog iets doen voor het overdrachtsfeest. “Hoeveel hebben we nog baba?” Er waren nog rekeningen te vereffenen van de werken voor mijn aankomst, zodat van de 15.000 euro nog 21 miljoen shilling overbleef.

“In Arusha kunnen we kookvuren kopen, maar de man die ze daar voor de winkeleigenaar maakt wil ze voor ons thuis ook maken, en uiteraard veel goedkoper. En father Beda, een Zwitserse missionaris op leeftijd heeft ze ook gemaakt. Na een bezoek aan de bejaarde man bleek hij de kom eveneens in Arusha te halen, zodat het geheel duurder was.

“Baba, dit jaar hadden we weer 4 zwangere studentes. We hebben nog dringend meer bedden nodig om de meisjes onder te brengen. Misschien kunnen we met het geld nog een slaapzaal bouwen.” En of ik een plan wou tekenen en eens wou uitrekenen hoeveel dat ongeveer zal kosten, dan kunnen we morgen beslissen.” Hoewel morgen wel wat later op de week zou vallen, maar ik niets beters te doen had, tekende ik het plan. Geen groot of moeilijk werk als je alleen over een lat, een bic en een schrift beschikt.