Lake Natron, place to be - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Lake Natron, place to be - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Lake Natron, place to be

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

13 Juli 2010 | Tanzania, Karatu

Aangezien Billie amper plaats inneemt kon ik ook mee naar Lake Natron. Voor mij de mooiste, maar ook minst herbergzame streek, in het noorden van Tanzania. Eerst pikten we onderweg Yona, onze Masaigids, op zodat onze jeep (met elf inzittenden en hun bagage) wat van een daladala weg had. We zetten onze tentjes op de enige camping in de wijde omgeving als uitvalbasis voor onze uitstappen. De rit van bijna 4 uur, met korte picknickstop, bracht Billie al slapend door, niet het minst geboeid door de prachtige natuur.
De eerste uitstap ging naar het zoutmeer, helaas waren slechts enkele honderden flamingo's op de afspraak. Een prachtige wandeling terug met constant zicht op Ol Doinyo Lengai (Berg van God). In de nammiddag leidde Yona ons langs en door de rivier naar de waterval. De drie kwartier durende rotswandeling werd beloond door een verkwikkend bad onder de waterval. Vincent zou 's nachts samen met Anne (een Duitse toeriste die met ons was meegekomen) de Godsberg beklimmen onder het waakzaam oog van Yona. Voor deze Masai is de helse beklimming slechts een wandeling bergop. Toch alle petten af voor Vincent die bij terugkomst met trots de gaten in zijn botinnen kon tonen en melden dat hij de top had gehaald en in de krater had kunnen kijken. Anne was, ondanks Yona's aanraden, koppig blijven doorgaan tot ze het loodje er moest bij neerleggen en halfweg moest wachten. Daar afdalen alleen kan bij daglicht dient hierop te worden gewacht. Anne haar tempo in het afdalen was van aard om het record, van het langzaamst afdalen, te breken en kwam een uur na Vincent binnen. Hoog tijd om naar onze afspraak met de Masai te gaan, die onze hulp inriepen om een kleuterklasje te bouwen.
Billie liet zowel de beklimming van Ol Doinyo Lengai als alle andere uitstappen aan zich voorbijgaan. Meer dan een uurtje wenen rond het invallen van de duisternis, wat gekraai (of is dat praten) en slapen stond niet op haar programma.
Thuis lijkt Mama Bernardo (Rebecca) graag een wit exemplaar aan haar verzameling te willen toevoegen terwijl Ako Deli een aan te raden babysit is, tenminste als hij verschenen is.

Ondertussen naderen de groots ingerichtte festiviteiten, waardoor alle leerlingen de ganse week moeten kuisen.