Een kleuterklasje voor de Masai - Reisverslag uit Bonheiden, België van Roger Andries - WaarBenJij.nu Een kleuterklasje voor de Masai - Reisverslag uit Bonheiden, België van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Een kleuterklasje voor de Masai

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

06 Augustus 2010 | België, Bonheiden

Het moet Yona geweest zijn!
Yona is een jongeman van zo’n 370 volle manen oud. Als Masai spreekt hij, naast zijn stamtaal – het Maa - zeer goed Kiswahili en Engels. Wanneer we hem oppikken in het stadje Mto Wa Mbu (Rivier van de muggen) is hij traditioneel gekleed op een short na. Een toegift om niet onnodig te shokeren.
Traditioneel dragen ze 2 doeken (shuka’s), waarvan de punten op de schouders zijn vastgeknoopt. Meer hangt er, bij wijze van spreken, niet in hun kleerkast. De mannen dragen nog een riem of koord met een soort machete aan, en hebben nog een lange stok en een korte knots. Hun schoeisel is een stuk autoband waar kruiselings twee repen binnenband zijn doorgestoken, die het geheel aan de voeten moet houden. De versierde pin (eveneens uit rubber) komt tussen grote teen en zijn buur te zitten, zodat de schoen de gewilde richting uit zal gaan.
Yona is niet alleen een uitstekende gids, met een enorm uithoudingsvermogen zoals alle Masai, maar beschikt eveneens over een zakelijk inzicht. Zo is hij volop bezig een camping te maken voor de echte rugzaktoerist. Let wel, camping wil zeggen een douche met stromend koud water, Europese toiletten, gras beplant met schaduwgevende bomen en een afsluiting voor ongewenst bezoek. Op een plaats waar slecht één, dure, camping is nog niet zo slecht gezien. Toeristen, weinige tot hiertoe, komen er naar het zoutmeer 'Lake Natron' met z’n honderden flamingo’s, de rotswandeling naar de waterval waar je eindelijk een frisse douche kan in nemen en voor de klimmers de Ol Doinyo Lengai.
Yona is onze vaste gids en vriend, en op de hoogte van onze activiteiten in Endallah. Hij moet zijn stamgenoten hiervan op de hoogte hebben gebracht. Het was ook hij die het verzoek van de stamleider doorgaf. Een echt kleuterklasje was onontbeerlijk en of wij dat wilde bouwen. Na nog wat gepraat, uitleg en eisen besloten we een positief antwoord te geven. Volgend jaar eind juli zou er in die vlakte een kleuterklasje staan.
Hoe, met wie en wanneer juist zijn zorgen voor België.
Had ik nog geen twee dagen geleden overwogen om het iets rustiger aan gaan te doen? Volgens Greta kan ik niet leven met een vrij moment in mijn leven. Zouden vrouwen soms toch gelijk hebben?