Maandag Endallah: Dag allemaal (deel 3) - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Maandag Endallah: Dag allemaal (deel 3) - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Maandag Endallah: Dag allemaal (deel 3)

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

08 Juni 2009 | Tanzania, Karatu

Dat stammen nog altijd een belangrijke invloed hebben op het sociale leven konden we merkem bij de bloedige rellen in Kenia verleden jaar. Ook hier komt het nog regelmatig tot uiting.
Zaterdag werd een, graag geziene, vrouw van 45 jaar begraven. Ze was overleden aan kanker, een ziekte die vrij nieuw is voor de bevolking. Het feit dat de ziekte een naam heeft gekregen en een ouder wordende bevolking maken dat de ziekte meer opduikt.
Als de vrouw ter sprake kwam werd ook haar stam, de Kirway, vernoemd. Niet alleen haar populariteit maar ook doordat ze getrouwd was met een man van de Iraqwstam bracht de begrafenis heel wat volk op de been. Twee stamen waarvan de verwanten tot in het achtste knoopsgat aanwezig waren telden samen zo’n 2.000 mensen.

Zoals bij een trouwfeest wordt ook hiervoor een comité samengesteld voor de organisatie van de uitvaart. Sommigen regelen de ontvangst, anderen zorgen voor eten en drank en weer anderen gaan in de dorpen rond om geld op te halen voor de begrafeniskosten.
Mensen van de Kirway, de stam leeft een eindje hier vandaan, hebben ere en dagmars opzitten om aanwezig te kunnen zijn en zoeken hier bij vrienden of familie een matras om op te slapen. Aangezien het comité maar op 500 deelnemers had gerekend zijn velen vijf uur later, een mis mag wat duren, zonder eten moeten terugkeren.

Bij mensen ouder dan dertig kan men het belang van de stam nog merken aan de inkervingen in beide kaken. De moeder maakt bij de baby met een scherp mes de sneden die overeenkomen met het stamteken. Soms bijna nauwelijks merkbaar maar bij anderen, zoals bij Safari, met iets te veel enthousiasme aangebracht.
Het is een gebruik dat blijkbaar uitsterft, want bijna alle jongeren hebben ongeschonden kaken.

Stamvermenging komt trouwens ook steeds meer voor en zal het belang van de stam eveneens vervagen.

Over Safari gesproken, melden wij u de blijde geboorte van zoontje. In zijn gezelschap mochten we moeder en zoon bezoeken in het hospital. De noodzakelijke keizersnede maakte een thuisbevalling onmogelijk. Beide stellen het wel, maar meer informatie kunnen we niet meegeven. Gewicht of lengte hebben we niet gevraagd en voor de baby van één week oud moeten ze nog een naam zoeken.