Woensdag Karatu: Eindelijk gelukt - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Woensdag Karatu: Eindelijk gelukt - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Woensdag Karatu: Eindelijk gelukt

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

13 Mei 2009 | Tanzania, Karatu

Eergisteravond gebruik gemaakt van het draaien van de generator om de blog voor te bereiden op een computer in Endallah. Indien het 's nachts niet zou regenen en de banden nog hard stonden zou ik naar Karatu fietsen.

Het had slechts licht geregend en de banden stonden hard. Het allernoodzakelijkste ingepakt en vol enthousiasme op de fiets gesprongen en...er bijna terug afgevallen. Het zadel was blijkbaar minder enthousiast en trachtte mij er terug af te gooien. Eerste halte dus na 5 meter om het zadel vast te zetten.

Om uit Endallah te rijden dien je eerst een steile klim te doen met de fiets aan de hand, gevolgd door een langzame afdaling. Zat het zadel te los dan zat het stuur te vast, zodat waar ik naar toe wou en mijn fiets naar toe ging twee verschillende trajecten waren.
Omdat het daardoor moeilijk was putten te ontwijken diende snelheid geminderd, en ook dat was een probleem. Toen ik eindelijk stilstond werd duidelijk dat er vooraan wel een rem was maar geen remblokjes. Aan een Chinese fiets is alles aan, maar niet voor lang. Gelukkig loopt de weg naar Karatu grotendeels bergop, wat z'n invloed had op de snelheid.
"Mama, mzungu kwa baisikeli" (Een blanke op een fiets) klonk het regelmatig van ver. Eens genaderd stond de ganse familie buiten om het wonder te aanschouwen.

In Karatu liet ik de fiets herstellen, wat uiteraard op straat gebeurde met een blikken doos vol onderdelen, enkele sleutels en een nijptang (meer is niet nodig om eem Chinese fiets te herstellen). Na een half uur lag m'n fiets tot op de kogellagers gedemonteerd op de grond. Gedurende het uur dat hij aan mijn fiets werkte heeft hij waarschijnlijk nog nooit zoveel volk rondom hem gehad. Zijn antwoord dat het mijn fiets was en ik ermee van Endallah kwam werd telkens in twijfel getrokken. Er werd zelfs gevraagd om het ter plekke te bewijzen, wat ik weigerde. Drieduizend shilling (1,8 euro) voor de reparatie en dan willen ze er nog een show bij.

Vannacht heeft het oude wijven geregend waardoor de weg er is mee bezaaid en er voorlopig geen doorkomen aan is. Met de hulp van de zon kan ik straks misschien terug. Hopelijk doen de remmen het nu echt goed want dan is het meestal bergaf.

• 15 Mei 2009 - 21:13

Internetfreak:

Nu begrijp ik er niks meer van. Ik dacht dat je je gewoon in de kant moest smijten als er iets op grotere wielen aankomt of als je wilde stoppen. Waarvoor dienen dan die remmen?