Donderdag Karatu: Marktdag - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Donderdag Karatu: Marktdag - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Donderdag Karatu: Marktdag

Door: Roger Andries

Blijf op de hoogte en volg Roger

12 Mei 2009 | Tanzania, Karatu

Vermageren zal ik in Karatu niet doen. Als ontbijt toast, omelet, banana, tomaten, confituur, chapata (een soort pannekoek) met thee of poederkoffie. Maar voor de markt en de blog moet ik in Karatu zijn en tijd hebben. Gebruik maken van het internet vraagt veel geduld. Een e-mail zenden naar een Keniaan zou vlugger gaan met een renbode. Zelfs onze bode zou het vlugger kunnen.

Vervolgens naar de markt om een bestelling Cosovo’s (De sportsloef van KVM) te kopen. Neen, Cosovo’s komen niet uit Kosovo maar uit China en ze worden verkocht in Tanzania. Het was bij de voetbalploeg van Endallah dat we ze voor het eerst zagen alhoewel de ploeg geen vaste kleur heeft. Maar juist doordat een groot deel van de ploeg hetzelfde schoeisel droeg, een rood-gele sportsloef, werd onze aandacht getrokken. Zoiets moesten we ook hebben en dat was te vinden op de markt.
Siti Bin wou op diezelfde markt 6 rieten matten kopen. Ze moesten 25.000 shilling per stuk kosten zei de vrouw. Zelfs ik geloofde bijna dat Siti Bin ter plekke een beroerte kreeg bij het horen van de prijs. Hij wou een Afrikaanse prijs en verder geen geleuter.
Edoch, een Afrikaanse prijs kan alleen met geleuter maar het loont dan ook. Zes stuks voor 55.000 shilling en 1.300 sh. Voor het transport per metalen kar op fietswielen.

Wat me echt verheugd is dat mijn collega’s het bij het verkeerde eind hebben. Langs de drukke hoofdweg wordt ik regelmatig begroet door, zonder twijfel, jonge onschuldige deernen. Onder “Goodmorning Father” kan niet anders worden verstaan dan dat men mij deugd en eerbaarheid toeschrijft.

Om terug te keren naar Endallah was er in de daladala geen plaats meer. Deze daladala rijdt ‘s morgens van Endallah naar Karatu en ‘s avonds terug naar Endallah. Geen plaats wil zeggen dat in de Jeep type Landrover, uitgerust met 7 zetels, geen ruimte meer was.
Het feit dat het de maandelijkse marktdag was heeft er toe bijgedragen dat er meer gegadigden waren dan plaatsen. Chauffeur inbegrepen zaten of hingen er welgeteld 18 mensen in de Jeep. De overage gaten werden opgevuld met kleine baggage en het dak volgestouwd met grotere zaken zoals een bed, een bak bier, 100 kg maismeel e.d. Zo zouden ze ongeveer anderhalf uur hobbelen alvorens ter bestemming te zijn.

Neen, ik vond het niet erg om niet meer mee te kunnen. Een tijd later kwam Safari (chauffeur, mecanieker en duivel doet al voor John) die ook naar Endallah moest met slechts 7 passagiers.

• 13 Mei 2009 - 11:49

Roger Frans:

wat bedoelde daarmee deernen en van de bode nog maar gezwegen.