Marias hayupo. - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Marias hayupo. - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Marias hayupo.

Door: Babu

Blijf op de hoogte en volg Roger

15 Juni 2014 | Tanzania, Mto wa Mbu


Half juni is voor de toeristische sector nog dood seizoen. Waar je volgende maand iedere morgen tientallen jeeps in Karatu ziet passeren richting Ngorongoro, zijn het er nu 2 of drie.
Ook hier in Engare Sero zijn er nog geen gasten, zodoende staat in Lengai Lodge alles vrij en kan ik in een kamer slapen i.p.v. in mijn tent.
Nadat Tandao en Happy deze morgen zijn teruggekeerd blijf ik achter met 1 Mwiraqw (Nyavuru) en drie Maasai. Het uitgebreide en lekkere avondmaal was bereid door Nanyori, een Maasai-vrouw mij onbekend. Hoe lekker ook ik moest meer dan de helft laten staan en probeerde uit te leggen dat een beetje voldoende was, maar tevergeefs.
’s Morgens trok ik naar beneden om Marias, zijn familie en de andere mensen daar te gaan begroeten. Andere mensen betekent hier vrouwen en kinderen, want de mannen zijn meestal uithuizig. Mijn ziekte moet zelfs hier overal de ronde hebben gedaan want al van ver kwamen kinderen afgestormd en (een blanke wordt van zeer ver herkend) oo k de vrouwen stonden me op te wachten en vroegen of ik genezen was. Tot mijn verbazing werd ik door enkele van hen (Nalaré, Mary en enkele wiens naam ik niet ken) omhelsd, terwijl Maasai vrij koel zijn in het begroeten. Mannen raken bij wijze van handdruk slechts elkaars vingertoppen aan en tussen mannen en vrouwen is er helemaal geen aanraking. “Marias yupo?” (Is Marias hier?), vroeg ik toen ik bij hun hut kwam. “Hayupo” (hij is er niet), antwoordde Nalaré, hij is naar het dorp. Ik werd uitgenodigd om binnen te komen. Er waren juist enkel herstellingen (met geitenstront) aan de hut uitgevoerd, zodat ik direct in de juiste sfeer kwam. Het is steeds wennen als je van buiten naar binnen gaat, ik vond dan ook met moeite het bed – let wel: om op te zitten. Na een koet gesprek besloot ik dan maar naar het dorp te gaan maar ook daar was hij niet. In het teruggaan besefte ik dat ik het weer gelapt had, niet ingestreken enkele uren in de zon lopen zal me weer enkel uren slaap kosten.

Ik sprak nog met Yona over de aankoop van unga (maïsmaal) voor de kinderen van deze wijk (Naiborgoroso) en hij zou me later komen oppikken om aan de fotoreeks te beginnen.
Ondertussen heb ik enkele uren gepraat met Kisoi, Nyavuru en Nanyori, want de fotoreportage met Yona zal misschien voor morgen zijn. Op mijn vraag over het regenseizoen was het antwoord simpel: regen vanaf half november tot half maart en daarna niets meer.

Maasai de Boosere zou vanavond hier na het nieuws zeggen: “Het blijft overwegend droog met temperaturen tussen 30 en 35°C en windkracht 4 à 5 beaufort uit het oosten. Usiku mwema (goede nacht).

  • 22 Juni 2014 - 17:18

    Vincent:

    Doe Ol Doinyo Lengai de groeten van me.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 128240

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: