Mijmeringen - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Mijmeringen - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Mijmeringen

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

11 Juli 2014 | Tanzania, Karatu


Eénentwintig mensen, waarvan ik er enkele verleden jaar op Pukkelpop voor het eerst ontmoet had. Een eerder korte ontmoeting op drie na. Lisette (voorzitster van KVLV Hechtel-Eksel), Inge (medevoorzitster) en zoon Kobe, ontmoette ik reeds bij de eerste bespreking.

Toch blijft zo’n trip van twee weken werken en reizen een ongekende onderneming. Ook voor mezelf,want ik was gewoon van alleen te reizen, met ruimte om mijn programma aan te passen aan de Afrikaanse tijdsinvulling. Dit, één en twintig mensen die ik amper ken en een strak programma, maakte dat ik deze reis niet echt ontspannen tegemoet zag.

Het afscheid van deze groep, waarvoor ik – zowel voor het geheel als voor ieder afzonderlijk – veel bewondering heb, viel me echter helemaal niet gemakkelijk.
Bewondering om de inzet en de energie waarmee ze hun voorgenomen taak, tot de laatste moment, waar maakten. Bewondering om de manier waarop de bonte verzameling samen leefde, werkte en reisde. Dat, samen met de steun van Lisette en Inge, maakte mijn taak licht.
De voorbije dagen heb ik dan ook als zeer prettig en aangenaam ervaren. Ik was blij om deel te mogen uitmaken van deze groep waarmee ik het gevoel kreeg er al geruime tijd bij te horen.
Nog in het bijzonder wil ik de negenjarige Kobe vermelden die zich, tussen twintig volwassenen, heeft bewogen alsof het vanzelfsprekend was en ons dikwijls heeft geanimeerd zonder echt te storen. Kortom een pienter prettig kereltje.

Om dit alles en omdat het schrijven me beter afgaat dan het te zeggen: Lisette, Inge, Kobe, Jacky, Sylveer, Els, Beir, Zeeke J., Zeeke K., Joske, Gil, Paulette, Ine, Ivo, Theo, Marc, Miet, Marie-Paule, Betty, Lieve en Simone: heel neig bedankt voor jullie gezelschap en misschien tot op Pukkelpop.

  • 21 Juli 2014 - 08:17

    Miet:

    Roger,
    Hier vant zelfde. Ook ik kende enkel Jacky en Inge en inge een beetje. De groep is een fijne mengelmoes van verschillende karakters, maar allemaal met een heel groot hart voor mensen en ieder met zijn eigen verhaal. De aanpak van de reis door de 'reisleiding' zal ik maar zeggen was ook doordacht ( of zo leek het toch : maximum impact :) . De aankomst in Endallah na de lange wandeltocht heb ik persoonlijk ervaren als een pelgrimstocht waarop we elkaar ineens al goed leerden kennen en de langverwachte aankomst was dan echt een gelukzalig en zeer onverwacht emotioneel moment. De toon was ineens gezet, wij waren hier met ieder zijn eigen doel, vastbesloten om zoveel mogelijk werk te verzetten voor deze kinderen hier. De mensen van Tanzania zijn heel warm en hartelijk en de contacten met hun maakten mij gewoon zeer blij, ze zijn in mijn hart gesloten. Ik wil zeker terug met nog wat meer Swahili als bagage
    Cu at PukkelPOP !

  • 24 Juli 2014 - 09:28

    Ivo:

    Rodger,
    Ik heb al veel heel leuke en spannende vakanties meegemaakt maar deze vakantie vond ik toch wel de max. Wat ik hier ervaren heb kan in geen enkele reisfolder worden aangeboden. Het was een mengeling van cultuur, natuur en avontuur. Iedere dag bood iets anders. En het mooiste was dat je niet alleen náár die cultuur aan het kijken was maar er zelf voor een stuk van deel uitmaakte. De 'inleefvakantie' is zeker waargemaakt. Van te voren had ik niet kunnen bevroeden dat ik dit zou gaan ervaren.
    Het prenatale onderzoek en de kinderconsultaties die ik heel eventjes mocht uitoefenen hebben me nog meer dan ik al wist doen ervaren hoe luxe onze gezondheidszorg toch wel is. Het bijwonen van het Masaï-huwelijksfeest vond ik een ware eer. De vreugde die ik zag bij Simone toen ze 'haar' schooltje in Engaro Sero terugzag was een eyeopener voor mij hoe supergemotiveerd mensen hun doel bereiken. En dan het schooltje in Endallah. De leerlingen op het schoolplein, samen zingend over Afrika, Tanzania en Endallah, zal ik niet gauw vergeten. De groep, de leiding en vooral de Tanzanianen worden positief in mijn geheugen bewaard.
    En wat de natuur betreft is een jongensdroom voor mij uitgekomen: met al mijn zintuigen lijfelijk de BBC-documentaires over Afrika ondergaan. Deze natuurliefhebber, 'vogelaar' kon zijn geluk niet op.
    Roger maar ook de anderen hartelijk bedankt voor alles en chapeau voor wat alles wat je allemaal hebt gerealiseerd.
    Ivo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 1518
Totaal aantal bezoekers 128263

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: