Marafiki ninakwenda kwa haraka - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Marafiki ninakwenda kwa haraka - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Marafiki ninakwenda kwa haraka

Door: Roger

Blijf op de hoogte en volg Roger

06 Juni 2014 | Tanzania, Karatu

Na 10 uur vliegen landde ik in de drukke luchthaven van Addis Ababa. Het tekort aan slaap van de voorgaande dagen werd voelbaar en de 4 uren wachten op de volgende vlucht gingen doorwegen. Jaloers was ik op diegenen die na het opstijgen in slaap vielen en alleen nog gestoord werden voor het avondmaal of een drankje. Gelukkig duurt de tweede vlucht slechts 3 uur. Bij het uitstappen wist je direct, dit is Afrika. De zon overviel ons bij het uitstappen.

Het was een blij weerzien met John die vooral vragen had over mijn gezondheid. Ik mocht dan ook de zwaarste zak niet dragen daar ik te veel verzwakt was, lees: vermagerd. Ik had hem vooraf nog een mail gestuurd met een lijstje van de te volgen stappen, teneinde ons verblijf in Arusha tot een minimum te beperken. Het was slechts een poging om de Afrikaanse werkwijze, hopelijk, een beetje efficiënter te maken.
In tegenstelling tot wat ik verwacht had was al het voorbereidende werk reeds gedaan door Eli Bariki (= Eli de gezegende), en werden de 4 offertes geanalyseerd. Terwijl Eli de bestellingen ging doen hadden we bij vijf banken de wisselkoersen vergeleken, wat ons na onderhandelen bij de beste bank een verschil van minstens 5 shilling (= 0,22 eurocent) en dus een winst van bijna 95.000 shilling of 42 euro opleverde. Daar er niet genoeg shillings in de bank waren diende gewacht op een collega-bankier om het tekort aan te vullen. Blijkbaar had de bank niet alleen een tekort aan geld maar ook aan briefjes van 10.000 shilling (het grootste biljet). Daardoor kreeg ik naast 1.000 briefjes van 10.000 ook nog 5.800 briefjes van 5.000 shilling. Uiteindelijk verlieten we de bank met 39 miljoen shilling in 2 volle tassen van ongeveer 3 kilogram elk.
Na betaling van onze bestelling en de afspraak met een vervoerder keerde ik terug naar mijn pension, waar ik een hartelijk weerzien had met Frank en Reginald. Een uurtje gekeuvel later trokken John, Eli en ik naar de andere kant van Arusha om een lekkere tilapia à papilotte met chipsi (= friet) te eten. Daar het onmiddellijk slapen na een maaltijd voor mij een probleem is en Arusha een luidruchtige stad werd het een korte nacht.

  • 13 Juni 2014 - 17:13

    Eric Van OVERLOOP:

    had jijj geen drager nodig voor die zware geldzak?

  • 13 Juni 2014 - 17:13

    Eric Van OVERLOOP:

    had jijj geen drager nodig voor die zware geldzak?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 128242

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: