Een plot voor baba - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Een plot voor baba - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Een plot voor baba

Door: Ako

Blijf op de hoogte en volg Roger

21 Juni 2014 | Tanzania, Karatu

Ditmaal vertrokken we vrij vroeg naar Endallah. Ik kwam er aan midden drukke activiteiten.

Binnen zaten John en Petro (de burgemeester) in het salon en nodigden mij uit om ook plaats te nemen. “Baba,” zei John “nu je volgende maand gepensioneerd bent hebben we besloten dat het tijd wordt dat je hier ook een huis hebt. Daarom mag je een plot (= een lap grond) kiezen, waarop je een huis kan bouwen voor u en je vrouw.” Ik bedankte stijf en zei dat het de moeite niet meer is. “Neen baba, je hebt een eigen huis nodig voor jullie, je kinderen, je kleinkinderen of vrienden die er kunnen verblijven als ze hier zijn.” Heel vriendelijk mannen, maar ik heb geen huis nodig, ik slaap hier wel of in mijn tent als ik naar hier kom”. Ik stond op.
“Kom,” zei John ik leg je mijn plannen uit.

“Grote renovatie,” zei hij en leidde me rond. Hij zou zowat alles onder handen nemen, en dit een week vooraleer de groep komt, bedacht ik. En begint men dan met de kamers in orde te brengen? Nee hoor, men schildert het dak en de buitenmuren. Zijn plannen zijn zoals gewoonlijk groots, nu nog afwachten hoever we geraken. Ik zal moeten uitkijken dat het essentiële niet vergeten raakt.

Vervolgens gingen we naar de lagere school kijken, waar men begonnen was met het herstellen van scheuren en uitbrokkelingen. Echt veel was er nog niet gebeurd, mede omdat één van de fundi’s op John’s dak zat te schilderen.

“Twende baba, we nog op ziekenbezoek bij één van die oude mannen die we in Endamarariek zagen.” Hij lapt het me telkens weer, ik kan onmogelijk vragen me eerst af te zetten en dan terug te rijden. Ik voel me als een indringer, die de intieme ruimte van hun huis binnensluipt. Desondanks heb ik het gevoel dat ze mijn aanwezigheid appreciëren. De man ligt in een kamer van twee op twee – weliswaar in een stenen huis – op een matras van schuimrubber onder een deken. Drie zonen zorgen voor hem, ze geven hem eten en drinken, dienen als steun als hij rechtop wil zitten, kortom taferelen die bij ons tot het verleden behoren. Het ergste vind ik dat ik ondanks de bewondering voor deze mensen hen later niet meer zou herkennen als zij mij toewuiven of –spreken. Ik troost me bij de gedachte dat ik de enige witte ben tussen deze talloze zwarten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 128270

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: