“Tumechelewa kidogo” - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu “Tumechelewa kidogo” - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

“Tumechelewa kidogo”

Door: Ako

Blijf op de hoogte en volg Roger

18 Juni 2014 | Tanzania, Mto wa Mbu

Het heeft wat voeten in de aarde het zand gehad, vooraleer ik insliep, maar het lukt me steevast tegen de morgen aan.
Hoewel ik het me steeds voorneem, krijg ik het uiteindelijk niet over m’n hart om er later dan het afgesproken uur te zijn. Aangezien ik wist dat het eerder 9 of 10u zou worden, gebruikte ik de wachttijd om de website (off line) al wat bij te werken.
De ouders van de leerlingen van form I en III waren opgetrommeld om het geld voor het uniform te komen ophalen, want alle schoolgeld wordt rechtstreeks aan de school betaald. Na de eerste vader rond 8u, sijpelden er ongeveer elk half uur een andere ouder binnen, maar geen burgemeester, Yona of ander lid van het comité. De meeste ouders gingen in de schaduw onder een boom zitten of liggen, na de 6 à 7 km die ze te voet hadden afgelegd om hier te geraken. Om 11u wandelde ik langs de wachtende (ik ken niet iedereen en weet niet altijd wie waar recht op heeft, om het alleen te regelen. Bovendien spreken sommigen alleen maar het Maa) en ging naar de manyatta beneden.

Zes uur later, we lepelden het laatste van ons middagmaal naar binnen, stopte een jeep met het – onvolledige – comité. “Tumechelewa kidogo” (We zijn een beetje later) zei de burgemeester “want we zochten de directeur van de secundaire school en hebben uiteindelijk zijn adjunct meegebracht.”
Na enkele discussies over de afgesproken regels, die voor hun rekbaarder waren dan voor ons, bleef alles zoals afgesproken en werden de ouders binnengeroepen. Vergezeld van wat uitleg kreeg ieder zijn rechtmatig deel, waarop mzungu en mungu (god) werden bedankt.
“Morgenvroeg nog foto’s van 2 studenten nemen, baba” vroeg Yona. “Maak er morgennamiddag van, want morgen wil ik de berg beklimmen.”

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 128276

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: