Kiekjesdag in Endallah - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu Kiekjesdag in Endallah - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Roger Andries - WaarBenJij.nu

Kiekjesdag in Endallah

Door: Arobayan

Blijf op de hoogte en volg Roger

23 Juni 2014 | Tanzania, Karatu

Gewapend met de leerlingenlijst en fototoestel vertrokken Petro en ik op pad. Bedoeling van het studiefonds Misingi is om de kinderen, wiens ouders te arm zijn om ze naar school te laten gaan, financieel te helpen zodat ook zij de kans krijgen om te studeren. Daartoe is in Endallah en in Engare Sero een comité samengesteld dat bepaalt wie in aanmerking komt. De hoofdreden van mijn aanwezigheid hier is te overleggen met dit comité en controle te doen over de besteding van het geld van onze sponsors. De kiekjesdagen zijn een bijkomende vorm van controle. We gaan dan bij alle leerlingen die voor het eerst worden gesponsord thuis foto’s maken. Twee van de student(e) zelf en één van de familie. Dit stelt me in de gelegenheid na te gaan of ze inderdaad arm zijn. Het huis waarin ze wonen, de plaats waar ze wonen, het aantal dieren dat ze hebben, kortom uit gans hun hebben en houden kan ik me een beeld vormen van hun financiële toestand.
Leerlingen garanderen we dat we ze, zolang ze slagen, blijven steunen. De tweede maal dat ze geholpen worden beperken we ons tot een foto van de leerling zelf, daar ze soms erg veranderen.

Vandaag moesten er zo’n 14 huisbezoeken gebeuren. Die doen we meestal per jeep tot waar het spoor overgaat in een smal voetwegje. Zo komen we terecht bij complete gezinnen, alleenstaande moeders of vaders en wezen waar de oudste broer of zus de ouderlijk taak heeft overgenomen. Wat me voor het eerst overkwam is dat één van de moeders me, als geschenk, een kalebasmandje met 10 eieren aanbiedt. Elders krijg ik een haan als geschenk, zodat ik met het dier onder de arm nog een deel bezoeken moest afleggen voor het middag was en ik de haan bij de rest van de dieren kon onderbrengen. In de namiddag kreeg ik nog ergens een kip cadeau, die Rebecca me ’s avonds opdiende bij de rijst.
Deze kip werd me geschonken door de moeder van een 20-jarig meisje dat, dank zij onze sponsors, nu naar het eerste jaar middelbaar onderwijs kan gaan. Zowel de alleenstaande moeder als de dochter waren hierover zo verheugd dat ze het dier, dat ze anders zouden kunnen verkopen, weggaven. Helaas laat de beleefdheid en waardering niet toe zo’n gift te weigeren, wat niet wegneemt dat het ons gesmaakt heeft.

Wie meer info wil omtrent het studiefonds of foto’s wil bekijken van onze vorige projecten kan dit op www.misingi.be

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roger

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 128243

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 03 Maart 2015

Sopai

05 Juni 2014 - 17 Juni 2014

Babu's harem

27 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Gasthuisberg direct

21 Februari 2013 - 15 Maart 2013

Safari fupi

17 Mei 2012 - 28 Juni 2012

Misingi

17 Juni 2011 - 14 Juli 2011

Maasai en Wazungu

27 Januari 2011 - 24 Februari 2011

Maasai en de mzungu

03 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Back to Endallah

28 April 2009 - 11 Juni 2009

Seytah

Landen bezocht: